Schade melden

Schade, wat nu?

Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje. Je hoeft maar even niet op te letten en je kunt al te maken krijgen met schade. Dit kan naast materiële schade ook fysieke- en financiële schade met zich meebrengen. Erg vervelend! Gelukkig bestaat er wel een mogelijkheid dat de geleden schade gedekt wordt vanuit jouw verzekering.

Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om schade te melden. Zo vind je hier het benodigde schadeformulier en leggen wij je precies uit welke stappen je dient te doorlopen om een claim in te dienen bij jouw verzekeraar.

Heb je hulp nodig bij het invullen van het schadeformulier of heb je advies nodig van ons schadeteam? Neem dan gerust contact met ons op! Je kunt ons eenvoudig bereiken door te bellen naar 088-5434330  of een mail te sturen naar schade@optima.nl

Tip voor tijdens de vakantie

Moet je je vakantie helaas vroegtijdig afbreken? Bel dan altijd eerst naar de alarmcentrale van jouw reisverzekering voordat je verdere actie onderneemt. Een aantal verzekeraars vergoedt namelijk geen schade als je zelf de terugkeer naar Nederland regelt.

Kom je er toch niet uit? Bel ons dan op 088-5434330. (in geval van nood ook in het weekend en ‘s avonds te bereiken)

 

Vul het online schadeformulier in

Aan de hand van onderstaand online schadeformulier kun je in een paar korte stappen jouw schade bij ons melden. Hoe completer je het formulier invult, hoe sneller wij de aanvraag voor jou kunnen behandelen en voor jou aan de slag kunnen!

Hieronder vind je een overzicht van de beschikbare online formulieren. Staat jouw formulier er niet tussen of wil je het formulier liever op papier invullen? Neem dan contact met ons op.

Bekijk het algemene schadeformulier >

Bekijk het Europees aanrijdingsformulier >

Schade melden in 6 stappen

  1. Meld jouw schade bij ons schadeteam

Wanneer je te maken krijgt met schade, is het van belang dat je dit zo snel mogelijk bij ons schadeteam meldt. Dit doe je door het invullen van het online schadeformulier, per mail, telefonisch, What's App of face-to-face bij ons op kantoor.

  1. Lever de benodigde informatie aan

Na het maken van de melding aan ons schadeteam, sturen wij je zo snel mogelijk een e-mail met daarin een lijstje met informatie die wij van jou nodig hebben. Afhankelijk van het soort schade, hebben wij namelijk aanvullende informatie nodig om de schade snel en correct te kunnen afwikkelen. De aanvullende informatie bestaat bijvoorbeeld uit foto’s, een ingevuld schadeformulier en een inschatting van de herstelkosten.

Ook informeren wij je in deze e-mail over zaken zoals het eigen risico.

  1. Inschakelen van een schade-expert (indien nodig)

Wanneer het om een grotere schade gaat, dient er een schade-expert ingeschakeld te worden. Wij plannen in dit geval een afspraak met een schade-expert voor jou in. Deze stelt dan het schadebedrag vast.

  1. Kies de gewenste reparateur

Na het aanleveren van de juiste informatie en het vaststellen van het schadebedrag, is het tijd om een reparateur te kiezen. Je kunt kiezen voor de reparateur waar jouw voorkeur ligt en indien gewenst kunnen wij je ondersteunen in het maken van deze keuze.

  1. Eventuele uitkering schade

Als de schade is gedekt door een van je verzekeringen, dan keren wij het schadebedrag aan jou of rechtstreeks aan de reparateur uit.

  1. Beoordeel onze service aan de hand van een vragenlijst

Na afhandeling van de schade, bellen wij je nogmaals op om te vragen of je tevreden bent met het verloop van het schadeafhandelingsproces. Zo weten wij zeker dat je tevreden bent én kunnen wij eventuele verbeterpunten achterhalen zodat wij onze service kunnen verbeteren.



Autoschade

Als je te maken krijgt met een schade of ongeluk met je auto en je hebt de verzekering via Optima afgesloten, stel ons dan meteen op de hoogte. Wij helpen je verder.

Lees meer

Opstalschade

Heb je schade aan je huis door bijvoorbeeld brand of storm? Of is er ingebroken en is hierdoor uw woning beschadigd? Neem contact met ons op en wij helpen je verder.

Lees meer

Inboedelschade

Is je inboedel door brand beschadigd of zijn je spullen gestolen? Of is je telefoon gevallen en ben je benieuwd of dat je recht hebt of een vergoeding? Neem dan contact met ons op.

Lees meer

Rechtsbijstand

Heb je een probleem met je werkgever of ben je aansprakelijk gesteld en heb je juridische hulp nodig. Neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

Lees meer

Aansprakelijkheid

Heeft één van je gezinsleden schade toegebracht aan de eigendommen van iemand anders? Of heeft iemand anders schade toegebracht aan jouw eigendommen?

Lees meer

Reisschade

Heb je hulp nodig tijdens je vakantie? Ben je bestolen of heb je de vakantie onverwachts moeten afbreken? Dan is het goed om te weten wat je het beste kunt doen.

Lees meer

Schade melden

Schade? Dan regelen wij de afhandeling graag goed en snel voor je.

Telefonisch: Optima is te bereiken via 088-5434330

Moment geduld...